کدام بازی MOBA مناسب شماست؟

کاملا واضح است که دنیای بازی‌های MOBA یک دنیای دیوانه‌وار است. این ژانر 5 به 5 اولین بار به عنوان یکی از نقشه‌ها و Mod های بازی Warcraft 3 بود اما به قدری بازیکن به خود جلب کرد که به عنوان یک بازی مجزا توانست انقلاب عظیمی را در این صنعت ایجاد کند انقلابی که باعث شد بازی‌سازها به سمت ساختن بازی‌های MOBA گرایش پیدا کنند تا هرکدام بازیکن‌های مختلفی را در سرتاسر جهان به بازی خود جذب کنند اما این موضوع باعث شد که تنوع زیادی در این نوع بازی ایجاد شود تنوعی که ممکن است این سؤال را براتان ایجاد کند. که کدام یکی از این بازی‌ها مناسبِ من است؟!

Smite

برخلاف بازی‌های دیگر این لیست که همگی از قهرمانان و شخصیت‌های باستانی استفاده کردند. سازندگان Smite تصمیم گرفتند تا از خدایان باستانی الهام بگیرند. هر بازیکن در نقش یکی از این خدایان در سه خط از یک میدان مسابقه به نبرد دیگر خدایان می‌رود و رؤیای درگیری خدایانی چون Thor و Zeus را حقیقی می‌کند.


این بازی شامل مسابقات منظم و معروفی می‌شود و سالانه یک مسابقه به‌عنوان قهرمانی جهان در نمایشگاه Hi-Rez نیز برگزار می‌شود. گرچه این بازی اعتبار بازی‌های محبوبی چون Dota 2 و League of Legends را ندارد ولی همچنان در حال رشد است و با داشتن جوایز میلیون دلاری به رسمیت شناخته‌ شده است.


برخلاف بازی‌های مشابه شما در این بازی به‌صورت سوم شخص بازی می‌کنید و با داشتن (Skillshot) های فراوان نیاز به این دارید تا به محیط اطراف خود مسلط باشید که این موضوع این بازی را چالش‌برانگیزتر می‌کند. بااینکه در همکاری‌های گروهی (Combo)این بازی بسیار ضعیف عمل کرده اما به‌هرحال صحنه‌ای که الهه عنکبوتی مخالفانش را از بالای سر غافلگیر می‌کند و یا Thor که با چرخش چکش خود پرواز می‌کند و یک باره همراه آن زمین را به لرزه درمی‌آورد باید دیدنی باشد. حسی در غالب MMO اما مکانیک MOBA.


Smite

حضور Smite در مسابقات حرفه ای: مسابقات حرفه‌ای این بازی شاید مثل LoL و Dota بزرگ نباشد ولی سابقه این بازی را لکه‌دار نمی‌کند. حدود دو سال پیش مسابقات این بازی جایزه‌ای به مبلغ یک میلیون دلار دریافت کرد. همچنین در سال 2015 بیش از یک جایزه را به ارزش 2.3 میلیون دلار از آن خود کرد. تماشا و دنبال کردن این بازی‌ها نیز بسیار راحت است. همچنین می‌توانید تمام اطلاعات بازی و راهنمایی های آن را از درون سرویس‌دهنده (Client) خود بازی مشاهده نمایید. به‌طور شگفت‌انگیزی این سوابق در نسخه‌های کنسول نیز دیده می‌شود.

Heroes of the Storm

HotS درواقع یک Mod در بازی محبوب Warcraft 3 بود که طرفداران زیادی داشت. بنابراین کمپانی Blizzard نتوانست مقاومت کند تا یک بازی مشابه را بانام خودش نسازد. بنابراین تصمیم گرفت تا تمام کاراکترهای بازی‌هایی که ساخته را در کنار هم جمع کنه و تقریباً نوپاترین بازی در این سبک محسوب می‌شود اما بااین‌حال به‌صورت وحشتناکی در حال گسترش تعداد شخصیت‌های درون بازی است و در حال حاضر 70 شخصیت را پوشش داده و همین راه را برای پیشرفت بازی خود ادامه می‌دهد.


 با آپدیت جدید برند و نام بازی به‌کلی تغییر کرد و ایده‌ی جعبه‌های Overwatch نیز بهتر از قبل به این بازی اضافه شد. اگر از جوایز دریافتی جعبه‌ها راضی نباشید می‌توانید با مقدار کمی سکه درون بازی یک‌بار دیگر امتحان کنید (البته در اوایل بازی توصیه نمی‌شود)


برخلاف Dota 2 و LoL این بازی Item ندارد و بجای آن بازیکنان باید یک سری مهارت را در سطح‌های مشخص‌شده انتخاب کنند. این موضوع به بازیکنان اجازه می‌دهد تا بیشتر بر روی موقعیت ها، گشتن در نقشه و درگیری هایشان تمرکز کنند. همچنین هر هیرو دو قابلیت نهایی دارد که فقط یکی را می‌توانید تا آخر بازی انتخاب کنید.HotS برخلاف رقیب‌هایش  نقشه‌های زیادی دارد که هر کدام موقعیت‌ها و فرصت‌های خودشان را دارند.به عنوان مثال دریکی از آن‌ها بازیکنان معبدهایی را باید کنترل کنند تا با لیزر دشمنان خود را نابود کنند،یا در دیگری از هر تیم می‌خواهد تا بذر کافی جمع کنند تا یک گیاه ترسناک و قابل‌کنترل را پرورش دهند و از آن برای نابودی دشمنان استفاده کنند.


کمپانی Blizzard راه خوبی را پیش‌گرفته است تا تمرکز بر روی مبارزه و اهداف را به‌جای تمرکز بر روی آیتم ها قرار دهد. در این بازی کسی نیست که از Attack speed بالا و یا Critical های دشمن رنج ببرد. بازی‌ها نیز به‌طور معنی‌داری کوتاه‌تر هستند، به‌طورکلی ممکن است 30 دقیقه زمان ببرند. بااین‌حال، آنچه در عمق فداکار شده است، در افق خالص این کمپانی ساخته‌شده است.


Heroes of the Storm

حضور Heroes of the Storm در مسابقات حرفه ای: مسابقات بازی Heroes of the Storm در حال حاضر در موقعیت جالبی قرار نگرفته است. چراکه به دلیل دیر وارد شدن بازی به بازار هنوز موفق نشده‌اند تا به جایگاه مناسبی دست یابند. گرچه در سه سال اخیر مسابقات The Heroes of the Dorm که در دانشگاه UT Arlington شهر Las Vegas بود با موفقیت چشم‌گیری پایان یافت و در آنجا بازیکنان برای دوره‌های دیگر مسابقات نیز آموزش کامل دیدند. اخیراً نیز مسابقه‌ای با مشارکت Blizzard و Blizzcon در حال برگزاری است که جایزه آن نیم میلیون دلار است.

League of Legends

League of legends لیگ افسانه‌ها یا (LoL) ازنظر طرفدارانش، درواقع پدر بازی‌های این سبکی است. در حال حاضر این بازی پرطرفدارترین بازی در بین بازی‌های موجود است و نزدیک به صد میلیون نفر ماهیانه مشغول این بازی می‌شوند همچنین LoL توانسته لقب سپر مسابقات الکترونیکی را نیز به خود اختصاص دهد. 


لیگ افسانه‌ها به‌عنوان یک بازی MOBA به‌عنوان Quake III و یا Unreal Tournament در سبک خود شناخته می‌شود: (نوعی پروژه قابل‌تشخیص که به شکل پدیده‌ای شکل می‌گیرد تا زمینه‌سازی برای تجربه‌های غیرمعمولی را ایجاد کند). چندین نقشه و حالت‌های مختلف در بازی وجود دارد، اما جنگ‌های 5 به 5 در Summoner Rift بسیار محبوب‌تر هستند. بازی‌ها در سه خط (Lane) مثل اکثر بازی‌های مشابه بین 30 تا 50 دقیقه زمان می‌برند.


علی‌رغم استفاده از فرمول جدید و  بسیار متداول در سبک MOBA، لیگ افسانه‌ها قطعاًعمق بیشتری را نشان می‌دهد. با داشتن 136 قهرمان قابل بازی با استفاده از آیتم‌های بهینه همواره در بازی موقعیت‌های مناسبی برای رسیدن به اهداف ایجاد می‌شود که کلید رسیدن به پیروزی است. 


در اکثر اوقات، لیگ افسانه‌ها تعادل کامل بین بازی‌های تاکتیکی و مهارت‌های پیچیده را برای تجربه‌ای که هرکسی می‌تواند در آن راه خود را پیدا کند ایجاد می‌کند.


League of legends

حضور League of legends در مسابقات حرفه ای: بازی League of Legends توانسته تیم‌های حرفه‌ای بسیار زیادی را به خود جذب کند اما همچنان کره دارای قوی‌ترین تیم‌های این بازی است. گستردگی و تعداد بالای تیم‌ها باعث شده است تا مسابقات اصلی این بازی در دو بخش جدا اما جایزه یکسان برگزار شود. همانند Dota 2 بزرگی جوایز به حمایت‌های طرفداران نیز ربط دارد با این تفاوت که آنها با خرید از درون بازی این کار را انجام می‌دهند (برخلاف Dota 2 که دارای Battle Pass است) در مسابقات MSI 2017 طرفداران توانستند مبلغ سیصد هزار دلاری این مسابقه را به 1.7 میلیون دلار افزایش دهند.

Dota 2

کمپانی Valve با صاحب شدن Mod بازی Dota در Warcraft ۳ موفق شد تا سری جدید این بازی را بهتر از قبل طراحی کند. بله،Dota2 به‌عنوان مادر بازی‌های این سبکی توانست پایه‌های خود را در این عرصه محکم کند.


اما باوجوداین عنوان معتبر، بازیکنان آن در مقایسه با لیگ افسانه‌ها کم‌رنگ هستند. بااین‌حال با داشتن 13 میلیون بازیکن در هرماه در رده دوم بازی‌های MOBA قرار دارد. بازی Dota 2 در حال گسترش، به‌خصوص در غرب است، جایی که سالانه رقابت‌های جهانی بین‌المللی، چندین میلیون دلاری برگزار می‌شود که Dota 2 را درزمینه جوایز مسابقات به برترین بازی در این رده تبدیل می‌کند.


بازی Dota 2 از همان فرمول LoL استفاده می‌کند با این تفاوت که تغییراتی را در آن ایجاد کرده و این تغییرات شامل کشتن Creep های خودی برای جلوگیری از جمع‌آوری طلا توسط رقیب می‌شود که نوعی تاکتیک شناخته‌شده بانام "Deny" است. همچنین بازیکنان مجبور نیستند آیتم‌های خودشان را شخصاً دریافت کنند و می‌توان آن ها را را توسط یک پیک که درون بازی بانام "Courier" شناخته می‌شود دریافت کنند.


اکثراً موافق‌اند که ساخته Valve نامناسب‌ترین MOBA برای تازه واردین است - دانستن ایجاد آیتم‌های مؤثر کاملاً غیرقابل بحث و پیچیده است، بااین‌حال اگر شما مایل به یادگیری پیچیدگی‌های این بازی هستید، پاداش‌های مناسبی برای شما در نظر گرفته‌شده است. شمار قابل‌توجهی از 113 قهرمان به تجربه تاکتیکی عمیق‌تری نیاز دارند که تنها در افرادی با صبر و استقامت بالا وجود دارد.


Dota 2

حضور Dota 2 در مسابقات حرفه ای: مسابقات Dota 2 در سرتاسر دنیا بسیار پرطرفدار و محبوب، و دارای بزرگ‌ترین جوایز در رشته‌ی E-Sport است. در این بازی همواره مسابقات بزرگی با جوایزی نزدیک به سه میلیون دلار برگزار می‌شود و این در حالی است که LoL در مسابقات MSI 2017 خود تنها 1.7 میلیون جایزه داشت که بزرگ‌ترین جایزه این بازی به شمار می‌رود. مسابقات اصلی این بازی در ابتدا با مبلغ‌های یک میلیون تا سه میلیون دلار برگزار می‌شد اما ناگهان با یک افزایش باورنکردنی جایزه International 2014 با افزایش هشت میلیونی نهایتاً نزدیک به یازده میلیون دلار شد مبلغی که به‌عنوان یک رکورد در سابقه جوایز ورزش‌های الکترونیکی ثبت شد. البته این پایان افزایش نجومی این جوایز نبود و در سال بعد نیز این جوایز با همان میزان افزایش به مبلغ هجده میلیون دلار رسید و در سال اخیر نیز مسابقات با مبلغ بیست میلیونی پایان یافت.

Strife

این بازی کوچک‌ترین نوع MOBA این لیست با 33 قهرمان است اما به این معنا نیست که باید نادیده گرفته شود. این میراثی است که توسط توسعه‌دهنده S2 Games ساخته‌شده. قهرمانان Newerth، که در روزگاری بزرگ بودند اکنون به‌عنوان نسل دوم سبک MOBA شناخته می‌شوند. تفننی است!


این بازی دارای سه Lane، داشتن Tower و ناهمواری‌های نقشه که همه ویژگی‌های این سبک هستند را دارد، اما اختلاف خود را با یک هدف کلیدی که یک گوریل غول‌پیکر به نام Kratos است متمایز می‌کند. اگر بازیکنان تیم بتوانند او را قانع کنند تا برایشان بجنگد، او خط میانی را می‌شکافد و همه‌چیز را در مسیر خود از بین می‌برد. این گوریل یک مهره سرسخت است، ولی گرفتن او کمک خواهد کرد تا دشمنان Lane های خود را برای دفاع از Lane میانی رها کنند و این خطوط دیگر آسیب‌پذیر برای حمله هستند.


این بازی با نداشتن حواشی از طرفدارانش میزبانی می‌کند و درگیری‌های کمتری دارد. یک مشکل رایج که هم Dota و هم LoL در طول سال‌ها به‌طور مداوم درگیر آن بوده‌اند.

حالا که در مورد چند تا از بهترین بازی‌های MOBA اطلاعات کسب کردید در بخش نظرات به ما اطلاع دهید که کدام‌یک از این بازی‌های سبک MOBA را برای بازی کردن انتخاب می‌کنید؟

منبع: Pcgamesn

نام شما : ایمیل :
نظر :
نظرات(2)
پاسخ دادن
amirwtf 1396/11/25 11:19

از نظر من همه ی بازی ها خوبن و ارزش امتحان رو دارن به جز Strife و Smite ولی اگر میخواید حرفه ای بازی کنید Dota2 بهترین گزینست.

پاسخ دادن
ایمان 1398/02/13 22:36

بازی prime world که هیچ سایت ایرانی دربارش توضیح نمیده ، عالیه ، با حجم کم نسبت به بقیه بازیهای سبک moba و به خصوص شخصی سازی قهرمانان و انتخاب قدرتی که برای هر قهرمان داره